Photothermolysis adalah cara moden peremajaan

peremajaan muka bukan ablatif

Tidak suka cara kulit anda kelihatan? Mungkin sudah tiba masanya untuk memikirkan kaedah peremajaan yang berkesan? Pada umur berapa disyorkan untuk memulakan prosedur ini? Soalan sedemikian timbul pada hampir setiap wanita selepas 30 tahun. Proses penuaan bermula pada usia yang lebih awal, tetapi pada usia ini kita tidak menyedarinya lagi.

Nasib baik, perubatan moden dan kosmetologi tidak berdiam diri dan menawarkan pesakit mereka beberapa perkakasan dan prosedur suntikan, tetapi artikel ini akan memberi tumpuan kepada kaedah laser peremajaan kulit. Pelbagai teknik laser digunakan dalam kosmetologi, tetapi semuanya boleh dibahagikan kepada dua jenis:

  • ablatif (dengan kerosakan pada lapisan permukaan kulit);
  • tidak ablatif (tanpa merosakkan lapisan permukaan kulit).

Bagaimana untuk meremajakan kulit dengan cepat?

Secara beransur-ansur kedutan muncul pada kulit, ia menjadi kusam, liang-liang mengembang. Laser photothermolysis membantu memulihkan keremajaan kulit dengan cepat. Kaedah peremajaan kulit tanpa pembedahan yang berkesan ini membantu merangsang dan membetulkan struktur sel tanpa perubahan yang merosakkan. Pancaran laser, yang dibahagikan kepada pancaran mikro, digunakan untuk fototermolisis. Oleh itu, semasa prosedur adalah mungkin untuk mengawal kedalaman dan tahap pendedahan dan mencegah kerosakan pada lapisan atas epidermis.

Fototermolisis laser muka membantu menghilangkan garis ekspresi, mengurangkan pori-pori yang membesar, memperbaharui kulit muka, leher dan décolleté. Ia juga membantu menghilangkan pigmentasi kulit dengan berkesan, menghilangkan parut, tanda regangan dan parut. Dengan kaedah ini anda akan menghilangkan parut dan stretch mark yang paling dalam dan tertua. Kesan peranti boleh dibandingkan dengan kesan mengelupas atau menggilap, cuma ia adalah lebih berkesan. Apabila memproses kulit, lecuran mikro kekal di permukaannya. Dalam fasa pemulihan seterusnya, lapisan atas kulit mati dan secara semula jadi gugur. Di kawasan yang rosak, kolagen mula dihasilkan secara aktif, yang menyumbang kepada pembentukan sel-sel baru yang sihat. Selepas hanya beberapa prosedur, ia adalah ketara bahawa kulit lebih sekata, dan selepas menyelesaikan kursus, ia menjadi jelas bahawa masalah kosmetik telah benar-benar surut ke latar belakang.

Peranti untuk fototermolisis muka

Laser bukan ablatif pecahan Lux1540 sebagai sebahagian daripada sistem Ikon Palomar membantu dengan berkesan dan cepat menyelesaikan bukan sahaja masalah asas, tetapi juga masalah pesakit yang agak kompleks dalam kosmetologi.

Laser digunakan apabila perlu untuk menghapuskan masalah berikut:

  • peremajaan dermis;
  • penghapusan kedutan;
  • kesan pada parut dan parut;
  • stretch mark pada kulit selepas bersalin;
  • Melawan ptosis graviti kelopak mata atas dan bawah.

Kelebihan peranti menjadikannya dalam permintaan. Peningkatan keberkesanannya telah lama dibuktikan oleh banyak keputusan klinikal yang positif. Peranti ini berdasarkan peremajaan kulit dengan merangsang sintesis kolagen dan pembaharuan kulit. Laser menghasilkan kedalaman pendedahan yang baik - sehingga 2mm. 2-3 pas pada permukaan kulit sudah cukup untuk mencapai sinaran yang baik untuk memperbaiki struktur kulit.

Berbanding dengan laser lain, model pecahan menawarkan keselamatan dan kebebasan terbaik daripada kesakitan. Laser menggunakan teknologi nadi licin yang terbukti. Peranti tidak memerlukan bahan habis pakai tambahan, yang menjadikan prosedur lebih menjimatkan.

pelaksanaan prosedur

Fototermolisis laser pecahan dilakukan selepas kulit telah disediakan sebelum ini. Sebelum prosedur, ia mesti dibersihkan daripada sebum yang berlebihan, habuk dan kosmetik. Oleh kerana rawatan dilakukan dengan laser, tapak kesan dirawat dengan anestetik. Selepas beberapa minit, krim anestetik dikeluarkan dan gel khas digunakan untuk memudahkan gelongsor peranti. Sebelum prosedur, skim pemprosesan khas disediakan. Tempoh purata prosedur tidak lebih daripada 30 minit.

Semasa prosedur, pesakit tidak merasakan apa-apa kesakitan, hanya sedikit kesemutan atau sensasi terbakar dapat diperhatikan. Secara umum, prosedur tidak menyebabkan sebarang ketidakselesaan dan sangat selesa untuk pesakit. Selepas prosedur selesai, krim digunakan pada kulit untuk mengurangkan hiperemia dan bengkak. Prosedur photothermolysis pecahan diulang selepas 2-3 minggu. Setiap sesi biasa diatur secara individu oleh pakar kecantikan.

Penjagaan kulit selepas bersentuhan dengan peranti

Fototermolisis laser pecahan muka bertindak dengan lembut pada kulit, jadi ia pulih dengan cukup cepat. Risiko perkembangan komplikasi dihapuskan sepenuhnya, tetapi selepas prosedur adalah perlu untuk mematuhi peraturan berikut untuk beberapa waktu:

  • Jika kulit hipersensitif, elakkan cahaya matahari langsung selama 1 bulan. Pada musim panas adalah disyorkan untuk menggunakan pelindung matahari;
  • Sapukan pelembap ke kawasan yang dirawat selama 2 minggu, yang sepatutnya ringan dan tidak menyumbat liang-liang.
  • Jangan gunakan scrub dan scrub selama sekurang-kurangnya 2 minggu.

Kemerahan dan sedikit bengkak adalah tindak balas normal badan dan akan berlalu dengan agak cepat apabila penjanaan semula sel berlaku. Tempoh rawatan adalah 4-8 sesi dengan kekerapan sekali setiap 2-6 minggu. Kelebihan tambahan teknik ini ialah ia digabungkan dengan baik dengan biorevitalisasi, terapi plasma dan kaedah peremajaan lain yang bertujuan untuk peremajaan kulit dan sintesis kolagen.

Varieti fototermolisis pecahan

Sehingga kini, terdapat kaedah peremajaan bukan ablatif yang membantu memperbaiki keadaan leher, muka dan kelopak mata, menghilangkan tanda regangan dan selepas jerawat. Ia juga digunakan untuk meningkatkan penampilan keseluruhan secara umum. Teknik ini memberikan hasil yang positif dalam rawatan pigmentasi kulit dan kawasan dengan pigmentasi yang tidak mencukupi. Kesannya berpanjangan, bermakna keadaan kulit bertambah baik dan kesannya bertahan selama beberapa tahun.

Teknik ablatif adalah berdasarkan penggunaan laser CO2. Disebabkan oleh kesan jetnya, kerosakan pada epidermis berlaku pada kedalaman tertentu. Kolagen kemudiannya terbentuk pada kawasan kulit yang dirawat dalam masa tiga bulan. Laser sedemikian mampu menghapuskan kecacatan yang cukup jelas. Sebagai tambahan kepada laser utama, laser erbium boleh digunakan, panjang gelombang pancaran yang sedikit lebih pendek, kerana kesannya tidak begitu mendalam dan lebih cepat.

Berbanding dengan kaedah bukan ablatif, pesakit mengalami kesakitan selepas prosedur ini, tetapi prosedur itu telah meningkatkan keberkesanan dan keselamatan berbanding ablasi laser standard.

Kontraindikasi kepada prosedur

Walaupun kesan positif yang jelas, semua kaedah peremajaan kulit muka mempunyai kontraindikasi mereka. Dalam kes ini, anda harus menyerlahkan:

  • penyakit kulit seperti psoriasis dan dermatitis;
  • Tempoh kehamilan dan penyusuan susu ibu;
  • Epilepsi;
  • Onkologi;
  • proses keradangan dan berjangkit;
  • pembersihan muka baru-baru ini dengan bahan kimia;
  • Alahan kepada anestetik.

Fototermolisis muka dibenarkan pada mana-mana jenis kulit, kerana tindakan itu dilakukan oleh sinar inframerah yang menembusi kulit. Oleh kerana penyembuhan berlaku cukup cepat, kesannya boleh diarahkan ke kawasan yang berbeza.

Fototermolisis CO2

Fototermolisis pecahan CO2 adalah alat khas untuk mempengaruhi kulit. Prosedur ini melibatkan penggunaan kesan kedalaman menepati masa laser karbon dioksida, meninggalkan sejumlah besar kerosakan mikroterma pada kulit. Di lapisan dalam kulit, bukan sahaja kerosakan haba, tetapi pada masa yang sama kawasan kulit jiran dipanaskan, yang kekal tidak rosak.

Fototermolisis pecahan laser CO2 menghapuskan perkembangan kesan sampingan. Tahap pendedahan tisu boleh dilaraskan dengan menukar kawasan liputan dan jarak antara zon mikroterma. Inilah yang menjadikan peranti ini istimewa.

Fototermolisis pecahan memberikan hasil yang ketara selepas 3 prosedur. Pemulihan selepas prosedur agak cepat. Selepas prosedur, perubahan berikut berlaku:

  • kulit sangat tegang;
  • kulit bertambah baik;
  • struktur kulit diratakan;
  • Kelopak mata terangkat.

Photothermolysis pecahan dilakukan oleh pakar kosmetik berpengalaman yang menilai keadaan kulit, mengambil kira petunjuk dan kontraindikasi, serta kehendak pesakit. Kaedah peremajaan yang berkesan membantu setiap pesakit untuk melupakan apa itu kulit kusam kelabu, pori-pori membesar yang mengganggu sebelum ini, serta parut dan tanda regangan selepas jerawat.

Kesan maksimum dicapai apabila merawat kedutan cetek. Selepas sebarang prosedur, ia mengambil masa untuk pemulihan dan pengeluaran kolagen dan elastin, yang diperlukan untuk melicinkan kedutan. Keputusan akhir boleh diperhatikan selepas beberapa bulan.